Diagnostyka Spektrum Autyzmu – Zasady, Narzędzia, Kompetencje Zespołu

Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Kraśniku posiada nadane przez Kuratora Oświaty w Lublinie uprawnienia do wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z autyzmem. Podstawą uzyskania uprawnień jest spełnianie przez poradnię warunków:

– posiadania przez kadrę pedagogiczną poradni kwalifikacji odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności,

– wyposażenia poradni w aktualne narzędzia diagnostyczne umożliwiające ocenę potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i  młodzieży z autyzmem.

W naszej poradni, w trosce o kompleksową i rzetelną diagnozę autyzmu, wykorzystujemy trzy narzędzia diagnostyczne: ASRS, ADI-R oraz ADOS 2. Każde z nich ma inny charakter i skupia się na innych aspektach zaburzenia pozwalając na uzyskanie pełnego obrazu funkcjonowania.

ASRS (Autism Spectrum Rating Scale) to kwestionariusz wypełniany przez rodziców, opiekunów i nauczycieli dziecka. Pozwala on na ocenę objawów autyzmu w życiu codziennym, w domu i w szkole.

ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) to jedno z kluczowych, należących do złotego standardu, narzędzi diagnostycznych używanych do oceny zaburzeń ze spektrum. Ma formę ustrukturalizowanego wywiadu przeprowadzanego z rodzicami, który skupia się na historii rozwoju dziecka i jego zachowaniach w różnych okresach życia.

ADOS 2 (Autism Diagnostic Observation Schedule Second Edition) to standaryzowane narzędzie diagnostyczne, uznawane za złoty standard w diagnozie autyzmu u dzieci od 12 miesiąca życia, młodzieży i dorosłych. Polega na obserwacji zachowania osoby badanej podczas wykonywania zadań testowych i interakcji z diagnostą. Umożliwia ocenę zachowania uczestnika badania w zakresie interakcji społecznych, języka i komunikowania się, ograniczonych i powtarzanych zachowań oraz zainteresowań, a także zabawy i wyobraźni. Mierzone aspekty zachowania są zgodne z obowiązującymi kryteriami diagnostycznymi ASD.

Wykorzystując wszystkie trzy narzędzia – ASRS, ADI-R i ADOS 2 – możemy uzyskać kompleksowy obraz funkcjonowania dziecka, postawić trafną diagnozę i zaproponować dostosowane do indywidualnych potrzeb wsparcie.

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu z wykorzystaniem ASRS, ADI-R i ADOS 2 prowadzona jest przez doświadczony zespół psychologów, którzy od momentu pojawienia się polskich adaptacji narzędzi diagnostycznych są osobami uprawnionymi do ich stosowania i  dodatkowo ukończyli szkolenia certyfikujące.

Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Kraśniku współpracuje na podstawie porozumienia ze Szpitalem Neuropsychiatrycznym w Lublinie, co umożliwia  kompleksową i pełną diagnozę zaburzeń z udziałem lekarza psychiatry.

Badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych  ASRS, ADI-R i ADOS 2 wykonywane są bezpłatnie na podstawie wskazania do diagnozy w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu  po wstępnej konsultacji psychologicznej.